GAIS AKADEMI
#ENDELAVOSS

Börja spela i GAIS Akademi
Alla barn och ungdomar är välkomna att ta kontakt med GAIS för att spela fotboll i GAIS Akademi. Om spelaren idag tillhör en annan förening än GAIS skall spelaren i första hand ta kontakt med GAIS via sin egen förenings kontaktperson för övergångar. Längst ner på sidan finns en länk till en lista med alla föreningars kontaktpersoner.  Om din förening inte har en kontaktperson eller din egen förenings kontaktperson inte återkommer med svar är du välkommen att gå vidare med ansökan på egen hand. Hur du ska göra för att börja i GAIS olika lag och vilka förutsättningar som gäller kan du se nedan:

Flickfotboll

Fotbollsskola 5-7 år
Gruppen tränar under söndagar på GAIS-gården och träningarnas fokus är glädje, energi, teknik och spel. Inga förkunskaper krävs och både pojkar och flickor tas in löpande under året i mån av plats. Anmälan till fotbollsskolan 5-7 år.

Fotbollsskola 8-9 år
Gruppen tränar 1-2 ggr/ vecka och deltar även i någon eller ett par cuper och matcher under året. Träningarnas fokus är
glädje, energi, teknik och spel. Inga förkunskaper krävs och både pojkar och flickor tas in löpande under året i mån av plats. Här anmäler du dig till fotbollsskolan 8-9 år.

P10 och P11
Spelare tas in löpande under året i mån av plats. Vissa förkunskaper krävs och spelaren bör ha spelat fotboll i annan förening tidigare.  Ansökan skickas in i samråd med föreningens kontaktperson. Här ansöker du om att få vara med i P10 eller P11.

P12-P14
Spelare som ansöker kan bjudas in för provträningar i mån av plats med laget under tre perioder: v4-8, v32-34 samt v45-v48. Ansökan skickas in i samråd med föreningens kontaktperson. Här ansöker du om att få vara med i P12-P14.

P15-U19
Här ställs extra höga krav på spelarnas kunskaper, träningsvilja och ambition med sin fotboll. Ansökan skickas in i samråd med föreningens kontaktperson.

Till sist några viktiga punkter:

• GAIS tar inte på eget initiativ kontakt med och värvar spelare (så kallad aktiv rekrytering) som ännu inte fyllt 15 år. Alla våra yngre lag består därför av spelare som själva sökt sig till föreningen.
  • GAIS har en generell inställning att barn (6-12 år) mår bäst av att inte ha för lång resväg till sin träningsanläggning. Ett rimligt pendlingsavstånd till GAIS-gården är viktigt att ta hänsyn till även för de som är 13-19 år.
  • GAIS är mån om att ha en god relation och ett bra samarbete med andra föreningar. Det är därför viktigt att spelare som skickar intresseanmälan till oss i första hand går via sin egen förenings kontaktperson för övergångar.
  • Eftersom det finns ett stort intresse att börja spela i GAIS kan vi tyvärr varken ta emot eller besvara alla sökande. Däremot garanterar föreningen att den tar emot och går igenom alla ansökningar internt.
  • GAIS står bakom den avsiktsförklaring som ingåtts mellan Göteborgs fotbollförbund och alla tillhörande föreningar för ett förbättrat klimat för barn- och ungdomsspelare i Göteborg. Avsiktsförklaringen finns här.
  • Länk till kontaktpersoner för övergångar i föreningar i Göteborg: Kontaktpersoner övergång