GAIS AKADEMI
#ENDELAVOSS

1:a halvlek P8, 2020
2020-06-25 15:20

GAIS P8 går nu in i halvlek där våra killar får en välförtjänt ledighet.

När jag som huvudtränare i vintras släppte ansvaret för GAIS P9 för att starta upp GAIS P8 var det svårt att sätta upp några mål. När vi startade upp verksamheten hade vi inte ens en full trupp (endast 5 killar).

Laget bestod av 3 killar med erfarenhet av spel från P9 (Hussein, Valdemar och Jesper) tillsammans med 2 st killar som tillkom under senhösten 2019 (Don och Lukas). Tidigt på våren fylldes laget på med tre ytterligare killar, Sekou och Benjamin från närliggande föreningar samt slutligen Oscar från fotbollsskolan. När vårsolen började visa sig hade vi 8 st spelare vilket därefter har hållit sig konstant denna termin.

Vi har under våren jobbat aktivt med att utveckla spelarna individuellt via diverse olika teknikövningar samt spelförståelse, vilket inkluderar passningsspel, spelstrategi och slutligen jobbat för en go lagkänsla. Vi har sett en tydlig utveckling och kan konstatera att killarnas förmåga att individuellt hantera bollen har utvecklats. Vi har också sett en fin utveckling i killarnas förmåga att ta emot och slå pass. Förståelsen för spelstrategi är svår i denna ålder där fokusen oftast är på ”mig själv” men även här har en fin utveckling skett. Lagkänslan har vuxit sig stark och att killarna trivs ihop vilket är väldigt synbart och underbart att se innan, under och efter träningar samt matcher. Killarna kämpar tillsammans, hejar på varandra och det applåderas, kramas samt busas efter matcher.

Coronapandemin kastade om vårens planering och de fyra sammandrag som GAIS P8 var anmälda till i Zon Öst ställdes in och ersattes av en rad träningsmatcher. Totalt sett med helgens två matcher har vi genomfört 30 st träningsmatcher mellan perioden mars till juni, vilket har gett killarna många fina tillfällen till lärande, utveckling och matchvana

Inför lagets första match, den 21:a mars hemma mot Västra Frölunda, var det svårt att veta vilken nivå vi som lag håller. Efter en jämn och tuff match mot ett duktigt Västra Frölunda kunde vi konstatera att killarna haft en fin utveckling det första kvartalet.

GAIS P8 fortsätter sedan att rada upp fina resultat i april mot Gunnilse, Landvetter, Qviding, Särö och Örgryte. Och med april i backspegeln kunde vi åter konstatera att GAIS P8 spelar en fin fotboll men med respekt för att det fortfarande var tidigt in på säsongen där Coronapandemin omkullkastat många av lagens planering.

Maj blev en intensiv månad ur ett matchperspektiv med 14 st matcher. Generellt kan vi konstatera att det inte varit helt lätt att arrangera träningsmatcher mot andra lag då vi endast ställer upp med ett lag och de flesta övriga närliggande klubbar har minst två, men ofta fyra, lag. Detta har resulterat i att vi oftast spelat två matcher samma dag.

1:a maj var Bergums IF på besök och killarna fick möta ett mycket tekniskt, fysiskt och sammanspelat lag som bjöd oss på vår första och enda förlust för säsongen. En nyttig och utvecklande match både tekniskt men också mentalt.

Juni kommer med helgens två matcher sluta med en summa av sex matcher där vi primärt kommer minnas våra två matcher på bortaplan mot Bergums IF som åter bjöd på bra, tekniskt och fint passningsspel. De här matcherna får också ses som vårens höjdpunkter där killarna verkligen fått träning i matchspel.

Vårens höjdpunkter blev som sagt våra två matcher i juni mot Bergums IF. Killarna krigar på i två tuffa matcher och har en underbar inställning där vi i varje situation ger 100% och står upp fint för varandra vilket resulterar i två väldigt utvecklande och bra matcher. Vi hoppas få chansen att spela många matcher framöver mot detta duktiga lag och tror det kommer ge oss en fin utveckling då vi spelar för att lära.

Föredömlig representation av killarna. Det är med en stolthet jag skriver att våra killar har fått beröm både för sitt fina spel men framför allt för sitt fina agerande. De har betett sig fint i alla situationer både på och utanför plan. Alltid klappat om skadade motståndare och frågat hur det gått samt aldrig hånat motståndare vid förluster. Vi har varit ett föredöme som akademilag.

Vad har vi gjort bra denna första halvlek av året?
Killarna har vid tuffare motstånd verkligen jobbat hårt och gett 100% där de framförallt varit imponerande på att vinna tillbaka bollen. När killarna vill passa bollen har detta genomförts fantastiskt bra utifrån ålder och kunskap. Bollen har då rullat snabbt och ofta resulterat i fina mål.

Vad kunde vi gjort bättre?
Vi har spelat många matcher mot lag som inte kommit lika långt som oss i utvecklingen. Här har det funnits möjlighet för oss att våga testa våra spelstrategier mer och ha ett ännu snabbare passningsspel. Vi har lätt hamnat i ett individuellt spel och dribblat tills det tagit stopp eller blivit mål.

Framåt:

Vi hoppas att höstens sammandrag kommer spelas och planerar för att delta i dem för Zon Öst.

Vi kommer att aktivt söka efter utvecklande motstånd, beaktat till vad vi önskar utveckla. Vi kommer söka bra motstånd i närheten av Göteborg samt även genom längre resor. Vi hoppas även kunna delta i någon eller några cuper i höst.

GAIS P8 tackar för allt föräldrastöd och förståelse för den unika situation som uppstått pga. Coronapandemin och önskar alla en riktigt glad sommar och på återseende i augusti.

/Sven-Martin, GAIS P8

VÄLEN CUP 6/6-222022-06-06 22:39