GAIS AKADEMI

GAIS P10 Hösten 2019/Våren 2020
2020-06-23 15:37

GAIS P10 Hösten 2019/Våren 2020

Sammanfattning av första året tillsammans.

Det har varit ett händelserikt år för pojkarna sedan starten i augusti 2019 när vi fick möjlighet att sätta igång detta projekt lite i förtid. Pojkar födda 2009 och 2010 delades upp i två lag och vi blev P9 som spelade sin första 7-manna match mot Landvetter IS, pojkar födda 2009, den 11 augusti 2019. Den vann vi övertygande.

Hösten präglas sedan av träning, ytterligare träning och så lite mer träning. Vi spelar både i 5- manna och 7-manna serien och deltar i flera cuper. Detta ger oss tillfälle att testa oss mot äldre motstånd på hemmaplan samt jämnårigt motstånd från lag utanför Göteborg. Hösten avslutas med framgång i Elite Cup P2010, Västerås i november, där vi går obesegrade genom hela turneringen och kniper en plats till finalen som var tänkt att spelas i mars 2020.

Under vintern deltar laget i flera inomhus turneringar och möjligheten att träna inomhus gör att laget i stort kör på utan större uppehåll.

Från januari 2020 blir vi Gais P10, födda 2010, där första utomhus matchen för året spelas mot Velebit P09 den 27 januari. En riktig härlig match som slutar i oavgjort. Vi deltar därefter i Ramverkstan Cup 2020 där vi möter på riktigt bra motstånd. Efter en imponerande inledning där vi går obesegrade genom tre matcher möter vi sedan på motstånd som sätter oss på prov och vi får känna på att det finns ytterligare nivåer över oss att sträva efter. Ramverkstan blir en riktig bra inledning på året och erfarenheterna ovärderliga.

Vi lägger upp en plan för hur vi ska gå vidare under våren med individuell utveckling, nivå anpassat motstånd, cuper, serier och andra händelser. Så dyker Corona upp. Alla cuper som vi skulle spela ställs in och serien förskjuts med flera veckor. Det påverkar såklart allt. Men inget ont som inte kommer med lite gott i sig. Vi lyckas under våren att spela 25 träningsmatcher och får möjlighet att knyta till oss kontakter som vi kanske vanligtvis inte hade haft tid eller möjlighet att göra. Sedan seriespelet kommit igång igen har vi försökt erbjuda en så givande matchning och nivåanpassning som förutsättningarna tillåter.

Ser man förbi vunna matcher och fokuserar på hur vi spelat när vi vinner matcherna så är det med en passningsorienterad fotboll där spelarna både ska förstå värdet av att behandla bollen korrekt men även våga utmana motståndaren och sig själv. Framför allt så har det varit viktigt att erbjuda laget möjlighet att utveckla spelförståelsen. Vem som gör vad och insikt i vad som krävs av varje spelare individuellt på given position för att laget ska fungera i sin helhet.

Stor eloge till Samir för allt arbete på plan men även utanför. En vår kantad av ryggskott och Corona på en och samma gång. Mycket som man inte ser läggs på tränarnas axlar och vi hade inte varit lika framgångsrika om inte Samir varit så passionerad som han är. Jag (Michael) försöker hänga på så gott det går utan att bli gråhårig och hes i rösten.

Laget har gått spikrakt upp. Vi har tagit in några nya spelare under året, senast nu i juni, vilka alla kommit in i gruppen på ett positivt sätt. Vi har inte heller tappat någon spelare och träningsnärvaron speglar hur seriösa våra killar är med fotbollen. Det som varit riktigt roligt är att se hur killarna utvecklats från att bara sparka fotboll till att börja tänka fotboll. Låter lätt men tar en livstid att bemästra.

Ribban är därmed satt högt samtidigt som tiden tillsammans är begränsad. Det vi försöker göra som tränare är att erbjuda en så komplett fotbollsutbildning som möjligt för att spelarna ska ta de kliv som är nödvändiga för att fortsätta utvecklas. Den som är motiverad och fokuserad på träning och vill satsa utöver vad som erbjuds i en breddförening kommer därför dra störst fördel av den utbildning som vi lär ut. Även den som spelar mycket vid sidan om, är aktiv och rör på sig, kommer dra fördelar av detta när vi spelar, då individuell skicklighet och fysisk förmåga är något som kräver sin tid.

Det ligger därför på varje förälders ansvar att ha en löpande dialog med sitt barn angående den kravbild som existerar. Utveckling kommer i många faser och det är normalt med några steg framåt följt av något steg bakåt. Men det ska vara roligt att spela fotboll, inte något som förknippas med tvång eller andra negativa känslor. Lusten att utvecklas och motivationen att spela tillsammans med resten av gruppen måste komma från barnet själv.

Med det sagt så kan vi konstatera att vi har den bästa föräldrastaben någonsin. Ni har gjort ett fantastiskt jobb. Utan ert engagemang så skulle det inte gå. Så mycket god vilja och uppoffringar är ju inget som kommer av sig själv. Gais står i stor tacksamhetsskuld till alla föräldrar som inte bara ser till att allt fungerar runt omkring men även hjälper till att ta hand om alla pojkarna i laget och stärka banden även utanför planen.

Gais P10 (2010) tar nu snart lite semester, en vecka kvar, efter en vår fylld av både fotboll och annorlunda förutsättningar på grund av Corona. Sen sätter vi igång med nya utmaningar och äventyr efter sommaren.

Avslutar årets krönika med att hylla pojkarnas och föräldrarnas inställning under matcherna. Vi är ett gäng stjärnor (smileyface) men inga divor. Grönt kort till allihop för klanderfritt uppförande. Ni leder med exempel.

Glad sommar

Tränarna/Gais P10